Monday 6 January 2014

PRU-13: Mengapa BN kehilangan undi Cina

Oleh Shen Yee Aun


papashan88@outlook.com


1 - PERANAN RED BEAN ARMY (RBA)
RBA merupakan ejen utama dalam mempengaruhi, meracuni dan mencuci minda masyarakat Cina dalam membenci kerajaan. Golongan ini bukan sekadar cybertrooper yang biasa seperti tentera-tentera siber pihak Barisan Nasional (BN). Modus operandi mereka amat strategik dan terancang dengan psywar berkesan. Pasaran Internet masyarakat Cina hampir dimonopoli dengan laman media dan Facebook Page RBA. Mereka sangat kejam tetapi berkesan dalam menakutkan masyarakat Cina untuk menyokong BN. Di samping itu, mereka berjaya mempengaruhi minda masyarakat Cina dengan segala persepsi yang akan memberi keuntungan politik kepada Pakatan Rakyat dan DAP. Oleh itu, RBA adalah penjajah minda dan emosi masyarakat Cina yang amat penting. Agen ini begitu berpengaruh untuk memalsukan apa yang benar dan membenarkan apa yang silap.

2 - Penipuan dan Kelicikan Pakatan Rakyat
Pelbagai janji manis telah dilontarkan kepada masyarakat Cina supaya menyokong perjuangan mereka. Janji perubahan mereka seolah-olah hanya mereka satu-satu jalan keluar kepada masyarakat Cina. Seminggu sebelum kempen pilihan raya bermula, serangan seperti pihak BN akan bermain kotor melibatkan pengundi Bangladesh sudah mula berleluasa. Imej dan persepsi palsu telah berjaya menjajah minda masyarakat Cina seolah-olah pemimpin Pakatan Rakyat adalah bersih dan tidak melakukan rasuah. Selain itu, mereka menakutkan masyarakat Cina dengan menyebarkan fakta palsu bahawa negara Malaysia akan muflis sekiranya BN masih kekal berkuasa.

3 - Peranan PACABA
Ramai penganalisis politik tidak mengambil kira faktor PACABA (polling agent) sebagai salah satu punca kekalahan undi dan sokongan masyarakat Cina. Badan pemikir Pertubuhan Hak Belia Malaysia berjaya mengetahui pengaruh PACABA sebagai satu ejen yang sangat penting dalam penurunan sokongan masyarakat Cina secara mendadak terhadap BN. Agen ini merupakan silent killer yang tidak diketahui ramai. Setiap kawasan pilihan raya akan ada golongan PACABA daripada Pakatan Rakyat yang sudah lama dan secara senyap menerima latihan daripada melalui dana yang mereka peroleh daripada luar negara. Peranan mereka sebenarnya bukan hanya setakat poling agent tetapi juga sebagai ejen penyebar maklumat dan pencuci minda di setiap kawasan yang disasarkan mereka. Sekiranya dalam satu kawasan terdapat 100 sukarelawan dan kuasa ini akan diganda kepada 10 iaitu seramai 1,000 orang yang akan cenderung untuk menyokong Pakatan Rakyat. Dianggarkan seorang secara puratanya akan dapat mempengaruhi 10 orang. Keadaan ini bermakna kerajaan BN bukan sahaja ditewaskan di alam maya seperti yang diketahui ramai tetapi juga on the ground secara senyap.

4 - Pengaruh GEN Y
GOLONGAN ini yang telah berjaya dijajahi emosi dan minda mereka di alam siber oleh RBA memainkan peranan yang penting dalam PRU-13 kali ini. Golongan tua dan dewasa masyarakat Cina yang selama ini menjadi tunjang kepada kekuatan BN akhirnya tunduk terhadap kebangkitan Gen Y. Ramai yang berjaya menyakinkan ibu bapa mereka bahawa Pakatan Rakyat adalah yang terbaik. Ada juga anak-anak yang bertindak keras sehingga mengancam memutus hubungan kekeluargaan jika sesiapa dalam keluarga mereka menyokong BN. Golongan ini seharusnya menjadi fokus utama BN dalam pilihan raya yang akan datang. Sekiranya PRU-12 adalah berkaitan dengan kebangkitan pengundi masyarakat India, PRU-13 masyarakat Cina dan pilihan raya akan datang golongan ini yang perlu diberi perhatian.

5 - Penyusunan Pengundi Secara Strategik
KAWASAN sasaran DAP dan Pakatan Rakyat sejak awal lagi secara senyap dan berperingkat-peringkat memindahkan penyokong tegar mereka di kawasan sasaran. Oleh itu , banyak calon BN terutamanya calon MCA mendapati ramai pengundi yang selama ini tidak pernah wujud di tiba-tiba muncul menjadi pengundi di kawasan mereka. Faktor ini merupakan satu lagi silent killer yang tidak diketahui ramai. Persiapan Pakatan Rakyat dan DAP yang begitu rapi ini walaupun kotor tetapi perlu diberi perhatian oleh BN yang sedikit lalai dengan perkembangan strategi politik Pakatan Rakyat.

6 - Gerakan NGO dan Aktivis
Faktor ini merupakan satu lagi kekuatan Pakatan Rakyat yang belum diberi perhatian oleh BN. Pakatan Rakyat bijak untuk menjadi mastermind kepada banyak pertubuhan dan gerakan menentang kerajaan. Antaranya Gerakan Mahasiswa, Dong Zong, Himpunan Hijau, BERSIH dan banyak lagi. Setiap gerakan ini masih lagi aktif sehingga kini dan tidak seperti pertubuhan dan NGO BN yang hanya wujud sekadar hangat-hangat tahi ayam.






Artikel Penuh: 

© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment