Thursday 25 August 2016

Allah peliharakan Sultan. Johor tetap jadi Johor.

Kenyataan Akhbar Oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor, En. Hahasrin Hashim: 


Image result for hahasrin

Pergerakan Pemuda UMNO Johor sepakat menolak pandangan negatif Tun Mahathir mengenai Bangsa Johor.

1. Nikmat kemerdekaan yang ada hari ini adalah hasil pemuafakatan daripada pemimpin pelbagai lapisan kaum. Cetusan semangat negara bangsa ini mengakar dari cetusan idea Allahyarham Dato’ Onn Jaafar, yang merupakan Pengasas dan Presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).

2. Lipatan sejarah menunjukkan idea pembentukan Bangsa Johor ini telah sekian lama wujud. Roh dan semangatnya tidak pernah padam di dalam menyatupadukan masyarakat daripada pelbagai kaum, agama dan budaya.

3. Tun Mahathir seharusnya jelas, bahawa bangsa yang bertamadun mempunyai identiti peradabannya yang tersendiri.

4. Pemuda UMNO Johor kesal dengan isu yang timbul di atas kenyataan Tun Mahathir tentang semangat kebangsaan negeri seperti "Bangsa Johor" adalah tidak sihat serta membawa kepada keruntuhan permuafakatan persekutuan.

5. Tun Mahathir seharusnya lebih faham tentang betapa pentingnya muafakat dan perpaduan yang dibawa oleh DYMM Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan kepimpinan Johor iaitu YAB Dato' Mohamed Khaled Bin Nordin melalui Bangsa Johor khususnya  di dalam keadaan negara kita yang mana api perkauman yang sering diusik oleh ramai pihak tidak bertanggungjawab.

6. Cukuplah dengan situasi negara kita hari ini, perpaduan yang selama ini terjalin kian retak menanti belah, kerana percayakan guruh, habis air ditempayan dicurahkan. 

7. Di sini, Pergerakan Pemuda UMNO Johor sepakat menolak pandangan negatif Tun Mahathir mengenai Bangsa Johor. 

8. Pemuda UMNO Johor juga ingin mendesak agar Tun Dr Mahathir berhenti dari mempertikaikan dan memberi persepsi tidak benar tentang Bangsa Johor. Ini adalah kerana, tindakan sedemikian akan menimbulkan lagi perpecahan dan segregasi yang sudah ada pada hari ini.

9. Pemuda UMNO Johor juga menyeru agar Bangsa Johor terus bermuafakat menolak dan tidak membenarkan orang lain cuba merosakan gagasan perpaduan ini walau dengan apa cara sekalipun.

10. Pemuda UMNO Johor sentiasa menyokong dan bersama - sama dengan DYMM Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar serta kepimpinan YAB Dato’ Mohamed Khaled Bin Nordin memimpin dan menerajui Johor serta Bangsa Johor.

Image result for pemuda johor dan sultan johor

Allah peliharakan Sultan. Johor tetap menjadi Johor.

Hahasrin Hashim
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Johor

No comments:

Post a Comment