Monday 24 February 2014

Najib Abdul Razak, Perdana Menteri Yang Bersendirian




Awal tahun, PKR cuba melaga-lagakan antara Tun Dr. Mahathir dengan Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden UMNO sekarang, Najib Abdul Razak. PKR menyuburkan teori kononnya Tun. Dr. Mahathir sedang merancang untuk menggulingkan Najib Abdul Razak yang merupakan anak didiknya sendiri. Konon-kononnya juga, Tun Dr. Mahathir berkonspirasi dengan Tun Daim Zainuddin untuk tujuan berkenaan, bagi membolehkan Mukhriz Mahathir lebih mudah menjadi Presiden UMNO sekaligus menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Itu teori konspirasi yang cuba disuburkan oleh PKR menerusi lambungan kenyataan Rafizi Ramli, yang semua orang tahu, itu merupakan angan-angan peribadinya dalam usaha untuk menyamatarafkan Najib Abdul Razak dengan Anwar Ibrahim yang dipecat dari UMNO dan anggota kabinet kerana salahlaku dan salahguna kuasa.

Sehingga kini, Anwar Ibrahim masih lagi berangan-angan yang dia sebenarnya telah menjadi mangsa konspirasi dan enggan menerima hakikat bahawa perbuatan salahnya telah terbukti di mahkamah serta dihukum penjara kerana kesalahan tersebut. Disebabkan itulah, sehingga kini dalam setiap ceramahnya, Anwar Ibrahim tidak akan lupa untuk menekankan bahawa dia adalah MANGSA FITNAH dan MANGSA KONSPIRASI. Dia tidak pernah sama sekali menyentuh tentang perjalanan kesnya di mahkamah yang turut mendedahkan pelbagai bukti serta keterangan saksi sehingga dia disabitkan dengan kesalahan yang dituduh ke atasnya.

Dendam Anwar Ibrahim kepada Tun Dr. Mahathir tidak pernah selesai. Dendamnya juga kepada Daim Zainuddin yang telah meminggirkannya dalam Majlis Tindakan Ekonomi Negara pada tahun 1997, juga tidak pernah berkesudahan.

Pada tahun 1997, walaupun masih bergelar Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Anwar Ibrahim yang cenderung dan memaksa sistem IMF dikuatkuasakan dalam rejim kewangan dan ekonomi negara, telah dipetisejukkan. Dia hanya ada jawatan tetapi dia tidak ada kuasa. Semua keputusan membabitkan kewangan dan ekonomi negara telah dipindahkan kepada MTEN dan sekalipun dia berada dalam Jawatan kuasa MTEN, Anwar Ibrahim juga terpaksa menahan tebal muka apabila dia banyak tidak tahu tentang ekonomi seperti OFFSHORE RINGGIT.

Dalam apa juga keadaan pun, Anwar Ibrahim dan orang-orangnya berusaha untuk meletakkan Najib Abdul Razak dalam kondisi sama sepertinya iaitu kononnya menjadi mangsa KONSPIRASI dan FITNAH.

Ironinya, Najib Abdul Razak dilihat tidak berkeupayaan bahkan bertungkus-lumus untuk menyelamatkan dirinya sendiri daripada terus ditenggelami tohmahan dan fitnah Anwar Ibrahim. Biarpun satu persatu fitnah dan tohmahan Anwar Ibrahim berjaya diselesaikan sendiri memandangkan asas kepada semua itu adalah fitnah tidak berasas, tetapi dari semasa ke semasa, Anwar Ibrahim tetap membayangi Najib Abdul Razak. Kalaupun bukan dalam bentuk tubuh badan asal Anwar Ibrahim atau konco-konconya yang rapat dari PKR, tetapi suara-suara Anwar Ibrahim boleh didengar daripada sebahagian pemimpin-pemimpin UMNO sendiri.

Sesuatu yang amat malang, memandangkan pemimpin-pemimpin UMNO itulah sepatutnya yang membela Presiden mereka, bukannya menambahkan garam dan memerah limau nipis di atas luka pada badan Najib Abdul Razak.

Dua hari lepas, di Facebook, seorang pemimpin UMNO Bahagian cuba mengajar Najib Abdul Razak agar meletak jawatan kerana tidak berkemampuan lagi. Sesuatu yang dilupai oleh pemimpin UMNO Bahagian itu ialah, kelemahan yang terlibat pada Najib Abdul Razak sebenarnya bermula daripada kelemahan serta kepincangan pemimpin-pemimpin akar umbi UMNO sendiri.

Dari tahun 2009 iaitu pada ketika Najib Abdul Razak mengambilalih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Abdullah Badawi, berapa ramaikah pemimpin UMNO Bahagian yang membela Najib berbanding mencelanya? Berapa banyakkah sokongan yang mereka berikan kepadanya berbanding menikamnya dari belakang terutama sekali apabila mereka kecewa kerana habuan yang diharapkan tidak dimakbulkan oleh Najib Abdul Razak?

Berapa banyak pula program-program yang baik diilhamkan oleh Najib Abdul Razak gagal diterjemahkan oleh pemimpin-pemimpin Bahagian UMNO dalam bentuk undi dan sokongan kepada UMNO dan Barisan Nasional, sedangkan mereka sendiri sanggup mengeluakan perbelanjaan yang begitu tinggi untuk memperolehi jawatan yang disandang sekarang?

Sehingga kini, kita tidak dapat melihat keberkesanan pemimpin-pemimpin UMNO Bahagian terutama di kawasan-kawasan yang dahulunya dimiliki oleh UMNO-BN tetapi sekarang sudah berpindah tangan kepada PAS, PKR dan DAP. Sebaliknya mereka menyalahkan pemimpin atasan seperti Presiden dan Timbalan Presiden parti bagi kegagalan fungsi mereka.

Justeru, pemimpin UMNO Bahagian yang mengeluarkan kenyataan agar Najib rela melepaskan jawatan, sepatutnya bertanya kepada dirinya sendiri, apakah dia tidak perlu melepaskan jawatan dan melupakan kuasa dalam UMNO kerana sebagai pemimpin kecil pun, dia gagal memindahkan atau mempengaruhi undi untuk UMNO-BN. Daripada menyalahkan Presiden Parti, mengapa tidak dipindahkan kesalahan tersebut kepada para pemimpin unit-unit kecil yang seharusnya bekerja lebih keras memandangkan mereka sebenarnya yang mahukan jawatan yang sedang disandang, bukannya dilantik oleh Najib Abdul Razak!

Itulah nasib Najib Abdul Razak kalau dibandingkan dengan Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim, buat salah macam mana pun, pasti konco-konconya terutama sekali pemimpin-pemimpin akar umbi akan memberikan sokongan, bahkan sanggup mengada-ngadakan pelbagai cerita hebat tentang Anwar Ibrahim, sedangkan Najib Abdul Razak, walau sebaik mana pun yang dia lakukan, para pemimpin akar umbi menjadi sebahagian daripada tentera Pakatan Rakyat yang ikut menghentam Najib Abdul Razak!

~ hanya luahan hati seorang rakan ~

No comments:

Post a Comment